close
چت روم
رابطه مفهوم اوقات فراغت با سه مفهوم بازی، سرگرمی و تفریح

رابطه مفهوم اوقات فراغت با سه مفهوم بازی، سرگرمی و تفریح

اوقات فراغت,فراغت اوقاتی,اوقات فراغت و تفریح,رابطه مفهوم اوقات فراغت با سه مفهوم بازی، سرگرمی و تفریح,اوقات شیرین فراغت,تحقیق درباره اوقات فراغت,فراغت,تحقیق درباره فراغت,

در این نوشتار سه مفهوم فراغت، بازی و تفریح مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است. دو مفهوم اخیر با یکدیگر همپوشی دارند و مفهوم «فراغت» نیز واژه‏های دیگری چون ورزش، هنر، سرگرمی، تفریح و بازی را به ذهن می‏آورد. سه مفهوم بازی، سرگرمی و فراغت برای توضیح سه پدیده متمایز به کار می‏روند. اما چه بسا بدون درنظر گرفتن این تمایز به صورت واژه‏هایی مترادف به کار روند. یکی از گروه‏هایی که از اوقات فراغت بیشتر بهره‏مندند کودکان‏اند که بازی اساس فراغت آنها را تشکیل می‏دهد. بازی اساس فراغت کودکان است. با این حال بازی…

نقشه سایت

خانه
خوراک

عنوان محصول

توضیحات محصول
قیمت : ---- تومان

عنوان محصول

توضیحات محصول
قیمت : ---- تومان

رتبه و تولبار سایت

موضوعات

آمار

    آمار مطالب
    کل مطالب : 2168 کل نظرات : 171 آمار کاربران
    افراد آنلاین : 7 تعداد اعضا : 2770 آمار بازدید
    بازدید امروز : 924 بازدید دیروز : 1,915 ورودی امروز گوگل : 3 ورودی گوگل دیروز : 1 آي پي امروز : 55 آي پي ديروز : 40 بازدید هفته : 2,839 بازدید ماه : 24,116 بازدید سال : 173,641 بازدید کلی : 603,136 اطلاعات شما
    آی پی : 54.145.17.37 مرورگر : سیستم عامل : امروز : سه شنبه 29 آبان 1397

    پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

    امکانات جانبی

    SEO Reports for amiresmaeili.rzb.ir
    دعای فرج

    جدید ترین مطالب

    تاریخ : شنبه 18 مرداد 1393دانلود قسمت 26 از سریال طنز و جالب شاهگوش + با کیفیت های مختلف + پشت صحنه
    تاریخ : پنجشنبه 16 مرداد 1393دانلود کتاب ضرب الامثال و کنایات – بیش از شش هزار ضرب المثل از مجله اینترنتی قولونج
    تاریخ : پنجشنبه 16 مرداد 1393دانلود کتاب بهترین های ویندوز 1
    تاریخ : پنجشنبه 16 مرداد 1393دانلود قالب بسیار زیبای ام اس لاو برای 8 سرویس وبلاگدهی (قالب گراف)
    تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1393از چشم های شما دکترها چه میفهمند؟
    تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1393خواص و فواید شگفت انگیز گیاه بادرنجبویه
    تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1393سرطان دهان چگونه بیماری است و چگونه درمان میشود و چه علائمی دارد؟
    تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1393حکایت بسیار زیبای سخن و صافی
    تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1393حکایت برج زهرمار
    تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1393بسته معمای مرداد ماه 1393
    تاریخ : یکشنبه 12 مرداد 1393دانلود قسمت 25 سریال زیبا شاهگوش
    تاریخ : یکشنبه 12 مرداد 1393نگاهی به کتاب مکیال المکارم که به سفارش حضرت بقیه الله نوشته شده است + دانلود کتاب به صورت پی دی اف
    تاریخ : یکشنبه 12 مرداد 139340 حدیث گرانبها از آقا حسن مجتبی (ع)
    تاریخ : یکشنبه 12 مرداد 1393مقاله ای در رابطه با روز 17 مرداد ماه روز خبرنگار
    تاریخ : یکشنبه 12 مرداد 1393پاسخ پرسش ها از زبان امام حسن مجتبی(ع)
    تاریخ : یکشنبه 12 مرداد 1393شفاعت پیامبر خدا برا شیطان رجیم و لعنت الله علیه
    تاریخ : دوشنبه 06 مرداد 1393بیو گرافی سارا شاهی بازیگر معروف سینمای هالیوود+عکس
    تاریخ : دوشنبه 06 مرداد 1393دانلود آیکون های زیبا همراه با فزمت eps به همراه پیشنمایش با فرمت jpg
    تاریخ : یکشنبه 05 مرداد 1393دانلد آیکون های بسیار زیبا و فلت بسته 5 مردادماه 1393 - Flat Icons
    تاریخ : یکشنبه 05 مرداد 1393اس ام اس های باحال و سرکاری خنده دار بسته 5 مرداد ماه 1393 - S m S

    تبلیغات

    قولونج با ظاهری جدید

    %75

    ما با شما بهترین هستیم

    رابطه مفهوم اوقات فراغت با سه مفهوم بازی، سرگرمی و تفریح

    رابطه مفهوم اوقات فراغت با سه مفهوم بازی، سرگرمی و تفریح
    در این نوشتار سه مفهوم فراغت، بازی و تفریح مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است. دو مفهوم اخیر با یکدیگر همپوشی دارند و مفهوم «فراغت» نیز واژه‏های دیگری چون ورزش، هنر، سرگرمی، تفریح و بازی را به ذهن می‏آورد. سه مفهوم بازی، سرگرمی و فراغت برای توضیح سه پدیده متمایز به کار می‏روند. اما چه بسا بدون درنظر گرفتن این تمایز به صورت واژه‏هایی مترادف به کار روند. یکی از گروه‏هایی که از اوقات فراغت بیشتر بهره‏مندند کودکان‏اند که بازی اساس فراغت آنها را تشکیل می‏دهد. بازی اساس فراغت کودکان است.
    با این حال بازی برای کودکان کارکردهای دیگری چون نقش‏آموزی و رشد توانایی‏های جسمی و عاطفی نیز دربردارد و صرفاً برای لذت‏بردن نیست.

    واژه تفریح گاهی به صورت مترادف با «بازی» به کار می‏رود و در ذهن اغلب مردم معنایی متمایز دارد. اما در مورد واژه فراغت ابهام و تعدد معانی بیشتری وجود دارد.
    بازی، از طرفی پدیده‏ای ساده شمرده شده که بیشتر، کودکان به آن اشتغال دارند. و از سوی دیگر پدیده‏ای پیچیده تلقی شده که می‏تواند به رفتار و شخصیت انسان شکل دهد و در معنای سرگرمی نیز به کار رفته است .
    کودکان از بازی سود می‏برند و برای بازی آزاد از محدودیت‏ها و خطرات، نیازمند فرصت‏های زمانی و مکانی‏اند. وقتی فضای بازی محدود و یا مخاطره‏آمیز باشد آزادی و امکان بازی آنها مخدوش می‏شود.
    وقتی کودکان و والدین آنها به سبب عوامل آموزشی و اقتصادی تحت فشار هستند زمان و نیاز به بازی کنار گذاشته و نادیده انگاشته می‏شود. کودکان محروم از بازی دچار آسیب‏های متعدد می‏شوند. زیرا بازی علاوه بر سرگرمی دارای نتایج تربیتی و آموزشی است و صرفاً متضمن لذت و خوشی نیست.
    انسان‏شناسان در ترسیم روند پیشرفت انسان، در کنار ابزارهای مربوط به کار و حفظ حیات وسایل بازی از جمله عروسک‏ها، تیله‏ها، حلقه‏ها و تاس‏هایی به دست آورده‏اند. بسیاری از دستاوردها و کشفیات بشری نتیجه بازی یا اشتیاق عمیق به یک سرگرمی بوده است.
    بنابراین مردم بازی می‏کنند و به نظر می‏رسد که از سرآغاز پیدایش انسان، به بازی پرداخته باشند. چرا؟ آیا همة بازی‏ها را متوان تفریح دانست؟ انتخاب بازی و تفریح تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟ چرا برای یکی فعالیتی بازی محسوب می‏شود و برای دیگری کار پرزحمتی به حساب می‏آید؟ تربیت، موقعیت اجتماعی یا شخصیت چه نقشی در این انتخاب‏ها دارد؟
    در هر حال بازی کودکان امری پذیرفته شده است اما بازی بزرگسالان بیشتر تصاویر کلیشه‏ای مثل فوتبال و یا سایر مسابقه ها را به ذهن متبادر می‏کند.
    یکی از نشانه‏ها و شاخص‏های دنیای بازی، پایبندی به قوانین آن است، قواعدی که قوانین زندگی روزمره را به حالت تعلیق درمی‏آورد. طرزفکرها، نقش‏ها و قواعد گنجانده شده در دنیای بازی، به دنیای واقعی منتقل می‏شود. پایبندی به قواعد بازی به کودکان می‏آموزد که به قوانین و هنجارهای زندگی واقعی پایبند باشند. بازی «شرافتمندانه» بازی متعهد به قوانین است.
    بازی در چشم‏اندازی تاریخی
    ریشه‏های نظریه بازی به دوران باستان برمی‏گردد. در یونان باستان کار کودکان معمول بود اما کودکان جایگاه مهمی در جامعه داشتند و در زندگی آنها اهمیت زیادی به بازی داده می‏شد. بدین سان بازی و فراغت فرصتی برای رشد آنها فراهم می‏کرد. در درجه اول به کارکرد آموزشی بازی اهمیت داده می‏شد به ویژه فراگرفتن حس وفاداری، عزت‏نفس و زیبایی‏شناسی در فرایند بازی. آن چه در بازی اولویت داشت پرورش شهروندی خلاق بود. و بازی دقیقا ً‏ با واژه‏ای یکسان با آموزش(Paideia)، به عنوان عامل فرهنگ‏سازی و استحکام فرهنگی به حساب می‏آمد. در نظر یونانیان، بازی به دوران کودکی مربوط می‏شد اما شهروندی و احساس و درک زیبایی‏شناسانه، موسیقی، هنر، ورزش، نمایشنامه و شعر از دستاوردهای بازی محسوب می‏شد. امروزه به بازی به منزله فرصتی خودانگیخته و غیراجباری که دربردارنده انتخاب آزاد است نگاه می‏کنیم. اما شهروند یونانی در همه جنبه‏های زندگی پایبند به تعهد اجتماعی بود. و بازی وسیله‏ای بود که مردم را مانند کودکان، با فرهنگ یونانی هماهنگ می‏کرد.
    نگرش یونانیان باستان به بازی تا به امروز نیز ادامه یافته و فراغت و تفریح را نیز تحت تاثیر قرار داده است. امروزه نیز چنین تصور می‏شود که بازی در کمال یافتن طبیعت انسانی و کارآمدی روانی و آسایش جسمی و کنترل اجتماعی اهمیت زیادی دارد.
    در هر حال تمدن‏های بعدی نگرش یونانی به بازی را تغییر دادند. فرهنگ رومی از اوقات فراغت سوءاستفاده کرد و فلسفه‏ای لذت‏جویانه (اپیکوری) را پدید آورد که اعتدال و توازن را در بازی دگرگون کرد. این واکنش افراطی به بازی در فرهنگ‏های بعدی اثر گذاشت. کلیسا بر نحوه بازی نظارت اخلاقی شدیدی اعمال می‏کرد. در این دوره نسبت به بازی سوءظنی شدید پدیدار شد و به منزله تهدیدی اجتماعی تلقی شد. در قرون وسطا. دوران کودکی مفهوم نداشت، کودکان صرفاً بزرگسالانی کوچک با شان و منزلت پایین‏تر بودند. طرزفکر این دوره اطاعت و پذیرش منفعلانه اراده خداوندی بود. بازی به معنای جست‏وجوی فعالانه تجربه‏های نو، جایگاه ناچیزی در آرمان‏های این عصر داشت. تصور می‏شد که «جسم» و فعالیت جسمی بیشتر، از فعالیت‏های روحانی می‏کاهد پس سعی می‏شد تحرکات آن محدود شود. نهضت کالونیسم محدودیت‏ بازی را در میان پیروانش بیشتر کرد. درنتیجه بیشترین اهمیت به کار اختصاص یافت. بازی مغایر با کار و از نظر اخلاقی خطرناک قلمداد می شد.
    در سده‏های 18 و 19 روسو، فروبل و شیلر سعی کردند این نگرش را تغییر دهند. روسو در کتاب امیل از کودک طبیعت- طبیعی و از رجعت به حالت طبیعی که نشان از سادگی و آزادی دارد، حمایت کرد. شیلر معتقد بود: انسان تنها وقتی به تمام معنی کلمه انسان است به بازی می‏پردازد و تنها زمانی کاملاً انسان است که بازی می‏کند و فروبل بازی را بالاترین بیان رشد انسان در دوران کودکی دانست: بازی روحانی‏ترین فعالیت انسان در این مرحله است.به نظر او کودکی که با اراده‏ای خودجوش و مصرانه تا مرز خستگی بازی می‏کند، قطعاً‏ در آینده انسانی کامل و مصمم و آماده ایثار برای گسترش سعادت خود و دیگران خواهد شد .
    تبیین‏های مربوط به بازی: چرا بازی می‏کنیم؟
    1- تخلیه انرژی مازاد (اسپنسر/ شیلر)
    2- تمرینی برای زندگی واقعی (گروس)
    3- برای تنش‏زدایی از زندگی شهری،‏ آرامش و سلامت‏بخشی(پاتریک)
    اما این نظریه‏های ساده، پدیده پیچیده بازی را کاملاً توضیح نمی‏دهند.
    براساس دیدگاه مردم شناختی بازی در اشکال گوناگون خود واجد اهمیتی حیاتی است زیرا رشته گسترده‏ای از رفتار بزرگسالی را آموزش می‏دهد.
    به نظر مازلو بازی آزاد و اوقات فراغت می‏تواند در خدمت رفع متعالی ترین نیازهای انسان یعنی تحقق خویشتن (self actualization) قرار گیرد.
    بازی به منزله فعالیتی مستقل و آزادانه
    بازی را امروزه فعالیتی بدنی یا فکری می‏دانند که آزادانه انتخاب شده باشد و به خاطر نفس خود بازی به آن پرداخته ‏شود نه برای چیزی دیگر و به تجدید حیات و سرزندگی می‏انجامد پس لزوم وارد شدن آن در اوقات فراغت مطرح است.
    در فرصت‏های فراغت بعضی از الگوهای رفتاری ماجراجویانه امکان شکفتن می‏یابند.
    در جوامع پیشاصنعتی بازی به سبب آنکه در تولید و در بقا نقشی ندارد بیرون از فرایند کار و نسبت به آن نازل‏تر دانسته می‏شود. باید توجه داشت که آزادی کامل از محیط معمولاً‏ تحقق نمی‏یابد.
    ورزش نوعی بازی است. اما نه ورزش‏های حرفه‏ای و مسابقات رقابت‏آمیز.
    بازی هم به شخصیت شکل می‏دهد و هم نمایانگر شخصیت است و به نظر می‏رسد که در دنیای مخاطره‏آمیز کنونی الزام‏های اجتماعی بار دیگر در حوزه‏هایی چون فراغت و بازی کودکانه سرک می‏کشند.اگرچه فعالیت‏های متنوعی برای کودکان در دسترس است اما امکان انتخاب آزادانه آنها محدود شده است. زندگی روزمره آنها به حضور در مدرسه و خانه، تماشای تلویزیون و انتقال با ماشین به کلاس های آموزشی متعدد توسط والدین محدود شده است.
    بزرگسالان نیز ترجیح می‏دهند در بزرگسالی بازی را ورزش، هنر، تفریح یا فراغت بنامند و به جای اینکه از بازی بهره ببرند در جست‏وجوی آنند که از همه وقت خود استفاده کنند.
    رابطه فراغت و تفریح، تفریح چیست؟
    آنچه فراغت را از سایر فعالیت‏ها متمایز می‏کند، جست‏وجوی یک حالت خشنودی((satisfaction است. حالتی که به عنوان هدفی برای خود جست‏وجو می‏شود. این حالت خصلتی لذت‏جویانه دارد. مسلماً شادی موضوعی صرفاً مربوط به اوقات فراغت نیست زیرا آدمی در هنگام انجام وظایف کاری و اجتماعی هم می‏تواند شاد باشد اما جست‏وجوی ارضا، لذت و شادمانی یکی از ویژگی‏های اساسی فراغت در جامعه امروزین است.
    هنگامی که ارضای ناشی از یک فعالیت ضعیف شده یا کاهش یابد فرد گرایش می‏یابد از آن فعالیت دست بردارد. پس شرط اول فعالیت فراغت ارضا و خشنود شدن است و چه بسا شامل فعالیتی شدید باشد.
    جست‏وجوی رضامندی و خشنودی برای فراغت اهمیتی آنچنان دارد که اگر شادی یا ارضای موردنظر تحقق نیابد، فراغت خصلت خودش را از دست می‏دهد.در نتیجه شادی یا ارضا یکی از وجوه فراغت و الزامات آن است.
    کارکردهای سه گانه فراغت ( که هر سه به نیازهای انسان پاسخ می‏دهند):
    1- رفع خستگی کار و برطرف کردن خسارت‏های جسمی و روانی، استراحت
    2- تفریح، فرار از تکرار و روزمرگی و ورود به خیالپردازی‏های خستگی‏زدا
    3- رشد و خودشکوفایی، آفرینندگی
    تفریح ((recreation به معنای حالتی است که فرد را به حالت اول بازگردانده و بازآفرینی می‏کند و به معنای بازگشت به سلامتی نیز به کار رفته اما اکثراً آن را به عنوان شکل خاصی از سرگرمی تلقی می‏کنند. پس تفریح فعالیتی است که به صورت انفرادی یا گروهی در اوقات فراغت انجام شده و شرکت در آن اختیاری و لذت‏بخش و دارای جاذبه آنی است و هیچ پاداشی غیر از خود تفریح، شرکت‏کننده را به آن تشویق نمی‏کند.
    برخی پذیرش اجتماعی را در آن وارد کرده و می‏گویند: تفریح تجربه فراغتی اجتماع‏پسند و ارزشمندی است که به شرکت‏کننده در آن رضایتی آنی و درونی می‏دهد. اما بسیاری از تعاریف امروزی تفریح را نه مخالف و مغایر با کار تلقی می‏کنند و نه انتظار دارند اخلاقی و درست باشد، حتی به فعالیت بودن آن هم اعتقاد ندارند. برخی نیز تفریح را با شادی همسنگ دانسته‏اند: انسان شاد نقاشی می‏کند، آواز می‏خواند، مجسمه‏های گلی می‏سازد، به دعوت بازی جواب مثبت می‏دهد و خلاصه هزار کار دیگر می‏کند.
    رایج‏ترین تعریف از تفریح آن است که تفریح شامل سرگرمی‏هایی است که مردم در اوقات فراغت‏شان انجام می‏دهند و می‏تواند فردی یا گروهی باشد و بازی را نیز رفتاری شاد، آزاد و معنی‏دار نامیده‏اند که به فرایند رشد فرد (کودک) کمک می‏کند.
    پس تفریح امری فردی، رضایتبخش، اختیاری و نشاط‏آور است که گاه توام با بازی است با واژه‏هایی چون اوقات فراغت، استراحت، آرامش، لذت و رضایت قرین است. اما هیچ‏کدام به تنهایی ماهیت آن را آشکار نمی‏کند.

    تفریح به نیاز انسان پاسخ می‏دهد. تفریح در انسان بیش از اهمیت فیزیکی، اهمیت روانی دارد. مثل تفریح مادران پر مشغله در یک سونا و شنای آرامش‏بخش.اما صرفنظر از هر معنایی به نظر می‏رسد که تفریح چه به صورت فردی و چه جمعی برای اجتماع مفید است و راهی برای آسایش و سعادت افراد و گسترش رضایت خاطر آنها از زندگی است. از این رو دولت مسئول ایجاد امکانات تفریحی برای شهروندان است.



    نویسنده:مریم رفعت‏جاه

    منبع:anthropology.ir


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتیرفرش کد امنیتی

    تبلیغات


    به کودکان نیازمند کمک کنید!!!

    our logo

    سایت تفریحی قولونج

    تبلیغات

    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

    QR Code

    کیو آر کد سایت

    آموزش استفاده از QR-Code 

    اهنگ سایت


    مطالب پربازدید

    نظرسنجي

    دلیل ظهور حضرت بقیه الله العظم(عج) از دیدگاه شما؟



    ورود کاربران

    نام کاربری :
    رمز عبور :

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

    عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

    لینک دوستان